Zwangerschap kilo

Tips voor na de bevalling

Tips voor na de bevalling

Na je zwangerschap hebben je lichaam en psyche tijd nodig om te herstellen van de zwangerschap en de geboorte. Een gezegde wat soms gehoord wordt is ‘negen maanden op, negen maanden af’, dit is natuurlijk maar een gemiddelde. Om je snel weer lichamelijk fit te voelen is het van belang om te letten op goede voeding, voldoende beweging en rust. Op deze manier zal je de zwangerschapskilo’s eerder kwijtraken.

Herstellen

Na de bevalling weer de ‘oude’ zijn is een proces. Dit kan soms lang duren en je hebt als nieuwe moeder vaak last van diverse zwangerschapskwalen als hoofdpijn, moeheid, duizeligheid, rugpijn en ga zo maar door. Gun jezelf de tijd, dit zal vanzelf verbeteren. Gun jezelf de rust die je nodig hebt. Ga soms tegelijk met je baby even naar bed of even rusten in de bank. Wees niet bang om anderen om hulp te vragen of ga eens een frisse neus halen. Na de eerste periode van herstel zal je merken dat je langzaam weer de oude begint te worden.

Lichamelijke beweging

Een goede manier om de zwangerschapskilo’s kwijt te raken is lichamelijke oefening. Het is van belang om naast het trainen je buikspieren ook oefeningen voor je bekkenbodemspieren te doen. Deze oefeningen kunnen onder meer helpen tegen verzakking van je baarmoeder en incontinentieproblemen daarnaast stimuleren ze ook je bloedsomloop.

Bedenk wel dat het altijd verstandig is om rustig te beginnen met je oefeningen. Naarmate je sterker wordt is het weer mogelijk om de zwaarte en frequentie van je oefeningen op te schroeven. Neem je tijd!

Let erop dat je altijd advies van je dokter vraagt voor je weer begint met sporten!